Hírek
2017. December 09. 17:08, szombat | Sport
Amit a Radó Rally Suliról, még nem tudtál…
Interjú Radó István autóversenyzővel. Juhász Csabi rallyversenyző töltött nálad a Radó Ringen jó pár órát a Mitsubishi EVO X-el, felkészülésképpen a Mikulás Rallyra.
Miben tudtál Csabinak segíteni a felkészülésben a Mikulás Rally-ra?
- Csabinak ezzel az összkerekes autóval másképpen kell autózni, mint az eddigi autóival. Én pedig már - mint versenyző és mint oktató is -, több évtizedes gyakorlattal rendelkezem a rally sportban, valamint sokat járok külföldre is. A rally-suli kapcsán sok profi pilóta mellett ülök egész évben, így sokféle - például különböző versenyautókkal kapcsolatos - tapasztalatra is sikerült már szert tennem az autók beállításai, viselkedése terén is. Ezekkel az ismereteimmel pedig több sokaknak sikerült már hasznos tanácsokat adnom.
Remélem ezúttal Csabinak is tudtam használható információkat adni.
Mit tudhatunk rólad, versenyzel-e még, illetve mivel foglalkozol mostanság?
- Én immár 37 éve versenyzem, ez idáig folyamatosan, minden évben rajthoz is álltam. Megszámlálhatatlan verseny van már a hátam mögött, több, mint 800 serleggel, számos bajnoki címmel rendelkező rally pilóta vagyok. Közel 20 éve tanítom is a rally sportot és 10 éve működtetem rally iskolámat, a Radó Rally-sulit. Jelenleg többnyire a saját pályámon történő oktatással, illetve a tanítványaim versenyeztetésével töltöm az időm nagy részét.
Kik is vehetnek részt ezen murvás pályádon teszt vagy akár csapatépítő céllal?
- Ez a pálya egy jó minőségű, murvás, homokos igazi rally pálya, ami oktatásra, illetve versenyautó tesztelésre is egyaránt alkalmas! Arra pedig, hogy kik jöhetnek el hozzánk a rally-suliba a legegyszerűbben úgy tudok válaszolni, hogy a legkisebb gyerekektől, a legidősebb felnőttekig akárki eljöhet
és bárki kipróbálhatja a szolgáltatásainkat. Reményeim szerint mindenki elégedetten és a korábbinál precízebb és pontosabb vezetési tudással fog távozni!
Kiknek ajánlod a Radó Rally-Sulit?
- Mindenkinek ajánlom, aki szeretné a vezetési tudását fejleszteni. A rally-suli keretében eleinte elsősorban persze kizárólag versenyzőket, illetve versenyezni vágyó fiatalokat kezdtem el tanítani, hiszen az utánpótlás nevelés mindig is fontos volt számomra és nagy örömmel tanítom a fiatal versenyző palántákat. Felgyorsult világunkban azonban megnövekedett az igény a kisebb gyerekek részéről is a versenyautózásra. Így - egyedüli módon - az utóbbi 3 évben már egészen kicsi gyerekek oktatásával is foglalkozom és 6 éves kortól tanítom őket a vezetési fortélyok elsajátítására és a rally versenyzésre. 7 évvel ezelőtt megalapítottam egy gyermek rally csapatot is Kinder Rally Team néven.
Hogy kell elképzelnünk egy gyerek csapatot?
- A kis csapat kezdetben 14 -16 éves gyerekekből tevődött össze, de azután egyre fiatalabb tehetségek érkeztek!
Ezért építettem a legkisebbeknek egy automata váltós Subaru versenyautót, speciális kialakítással, emelt pedálokkal, üléssel, kormánnyal. Természetesen ez egy jobb oldali pedálsorral ellátott oktató autó! Ezen kezdenek tanulni a legkisebbek.
Milyen eredménnyel szerepelnek a gyerekeknek?
- Örömmel mondhatom és nagy büszkeséggel tölt el, hogy kiváló eredményeket érünk el a kis csapatommal.
Egyik legeredményesebb növendékem Bardócz Milán, aki most 9 éves és már 3 éve versenyzik a Radó Rally-Suli színeiben! Milán 6 évesen kezdett versenyezni és élete első kupasorozatán máris a dobogó 2. helyén végzett az éves bajnokságban a 15-16 éves gyerekek közötti kategóriában. Jelenleg pedig már egy 300 lóerős, turbós Subaruval versenyzik és rendre kategóriája 1. helyén végez és tökéletesen helyt áll a felnőttek között is.
Felnőtt tanítványaid közül kikre vagy a legbüszkébb?
- Büszkén mondhatom, hogy számos - azóta már nevessé vált - rally versenyző vett már nálam vezetéstechnikai leckéket és tanulta a rallyzást, mint sportot.
Így például feleségem Radóné Sisák Marika, aki lány létére kiváló eredményeket ért el, bajnok volt a férfiak között és
2000-ben még a San Remo-i világbajnokságon is rajthoz állhatott. Mellette pedig - a teljesség igénye nélkül - többek között Asi, Pálinkás Zsolti, Hoffer Zsolt, Holczer Dániel, Gáldi Péter, valamint a nemzetközi rally mezőnyből a szlovák bajnok ifj. Béres Józsi, a szintén szlovák testvérpáros Julius és Lukas Lapdavsky, Romániából Rares és Tomita Serban, David Tarta színesítik tanítványaim névsorát és meg kell említenem még a 2010-ben alakított kizárólag lányokból álló, szép eredményeket elérő rally csapatomat, a Miss Rally Team-et is jelenlegi navigátorom és egyben kedvesem Kovács Szilvi vezetésével.
Milyen szolgáltatásai vannak még a rally-sulinak a versenyző képzésen kívül? Mondanál pár szót erről?
- A versenyzők mellett persze természetesen sokan mások is érdeklődtek a versenyautózási lehetőségek és a rally-sulis vezetéstechnikai oktatások iránt. Nekem pedig eszembe jutott, hogy annak idején mi is nagyon örültünk volna neki, ha lett volna lehetőségünk minden előképzettség, vagy gyakorlás nélkül, nem csak tanulási céllal, hanem akár csak úgy, kipróbálni egy igazi rally autót. Így jött az ötlet, hogy én majd megteremtem az ehhez szükséges feltételeket, és lehetőséget biztosítok bárki számára arra, hogy kipróbálhasson, vezethessen igazi rally versenyautókat. Ezért építettem néhány versenyautót, melyek mindegyike jobb oldali pedálsorral is ellátott oktató autó. Ezekben pedig én a jobb oldalon ülve is tökéletesen tudom kontrollálni a vezetést. Így aztán az abszolút kezdőtől a profi szintig, az egészen pici gyerekektől a legidősebb korosztályig, bárki számára lehetőséget tudok biztosítani arra, hogy maximálisan biztonságos körülmények között, jobb oldalról profi oktatói felügyelettel és segítséggel, kipróbálhasson, és vezethessen egy igazi versenyautót. Illetve betekintést nyerjen a versenyautózás örömeibe, és belekóstolhasson egy kicsit a rally sport izgalmas világába!
Ezek szerint nem szükséges előzetes vezetési tapasztalat a versenyautók kipróbálásához, de milyen felszereléssel kell rendelkeznünk hozzá?
- Semmi felszerelés sem kell. Én természetesen mindent, azaz
komplett felszerelést is biztosítok mindenki számára amire szükség van a versenyautózás lebonyolításához. Az autózás egy zárt biztonságos kialakítású pályán, az Örkényben található Radó Rally Ringen történik. A kipróbálható versenyautók műszakilag jól felkészített, verseny kagylóülésekkel, hatpontos biztonsági övvel, valamint az időjárási körülménynek és az útviszonyoknak megfelelő versenygumikkal ellátott autók. Az autózás beöltözve, azaz maszkban, versenysisakban történi, melyeket szintén én adok. A sisakban lévő rádiós átbeszélőn keresztül kommunikálunk egymással és én a jobb oldalról vezetéstechnikai instrukciókkal segítem a versenyautózást. Az autózás végén pedig még egy kis élményautózást is biztosítok a résztvevőknek, vagyis igazi versenytempóban viszem is őket néhány kört! Így sofőrként és navigátorként egyaránt átélheti a rallyautózás örömeit mindenki.
Mire számíthatunk, ha életünkben először próbálunk ki egy
igazi rally versenyautót? Milyen tapasztalatokat szerezhetünk általa?
- Az általam biztosított versenyautózási lehetőség nem csak egy hatalmas élményt és egy igazi adrenalin fröccsöt ad az embereknek, hanem az élmény során szinte észrevétlenül egy óriási tanulási lehetőséget is biztosít a vezetési gyakorlatban. Igazából tehát, ez egyúttal egy komplex vezetéstechnikai oktatás is a résztvevők számára, melynek során megtanulhatják kezelni a váratlan szituációkat, megtapasztalhatják a hirtelen fellépő erőhatásokat, átélhetik a megcsúszás élményét, és megtanulhatják megoldani ezeket a helyzeteket. Mindezek pedig nagy-nagy előnyt jelentenek azután a mindennapos közlekedésben is számukra. Mondhatni, hogy közvetve ugyan, de egy-egy ilyen nagyszerű élményként megélt vezetési "lecke" elősegítheti a balesetmentes közlekedést is a minden napokban. Ez pedig nagyon fontos szerintem. Egyébként a versenyautózási lehetőséget és vezetéstechnikai képzéseket akár ajándékként is lehet adni, például szülinapra, Karácsonyra, ballagásra stb. Ez egy igazán hasznos ajándék lehet bárki számára.
Csak versenyautókkal lehet vezetéstechnikai leckéket venni nálad, vagy esetleg lehet saját autóval is?
- Természetesen a rally-sulis autózások mellett csapatommal a Radó Rally Team Sport Egyesülettel sok mindennel mással is foglalkozunk még. Így például különböző sport és egyéb rendezvények szervezésével, csapatépítő tréningek, szülinapi, vagy egyéb bulik összejövetelek lebonyolításával is. Az utóbbi két évben pedig elsősorban cégek számára, de igény esetén természetesen magán személyeknek is, elméleti, és gyakorlati vezetéstechnikai oktatásokat is szervezünk és bonyolítunk le. Ezen oktatások során frissítjük a KRESZ ismereteket és számos fontos dologról beszélünk, illetve videókat nézünk meg. Szót ejtünk többek között a kerék csere folyamatáról, az autó műszaki állapotának rendszeres ellenőrzéséről, a helyes ülés pozícióról, a helyes kormányfogásról, vagy a lehetséges baleseti szituációkról is. A vészfékezéssel történő megálláson át, egészen a hirtelen megcsúszás átéléséig mindent részletesen átbeszélünk, Ezután pedig a résztvevők először a saját autóikkal, majd pedig egy általunk biztosított autóval a gyakorlatban is kipróbálhatják, átélhetik az elméletben már megtanultakat és ilyen módon felkészülhetnek az esetlegesen bekövetkező váratlan helyzetek megoldására, illetve a baleseti szituációk elkerülésére a hétköznapi forgalomban.
Szeretettel vár minden kedves érdeklődőt Radó István és csapata!
Juhász Média Kft Partnerei: Az "Infovárosok hírportál hálózat", Dynax, P.O.P Sales, Szl Tank (Szilágyi László), Civis Solar, Bólya, Gobaldaru, DDZ Med, B-Partner&More, Mihidra Kft., NR Szoftver Kft., Black Point Kft., Magyar Ipar Kft., Vivifier.hu., EastJob, Komplex-D, Nomido Madera, Lanexpert Kft., Tiszaújváros Transz, Naturgold Farms, GoodStone, Olvisz 98, Baromfiudvar, Vivieszt-Med, Best-Tyre Kft., Félix Professional, Assist Trend Észak Kft., Castrol Unilub Kft., Szamsped.hu, Excel It Kft., TT Sped, Mahiti Kft., Zsomar-ker Kft., Andrezol-Net Kft., T-Forex Kft., West-Start., Vozik Balázs E.V., Hard Trans Kft., Kóródi Tamás E.V, Klima Yukon Kft., Kelet-Atlasz Kompresszor Kft., R-Pex 2000 Kft., ProDuct-Price Kft., HB Ce, Extem Line, Thermo-Ciklon, Bionly Kft., Nagy Ferenc E.V. (Munkaerőközv), Andrássy Üzletház, Sascamion Kft., Hernád Fólia Kft., K&K Food, Öko Trans Kft., Inter Agrowashker, Glasstone Kft., Garden Master, Márkó ÁBC, H-Euro Consult Bau Kft, ML Log Kft., FEST-GROUP, Akkusystem.hu, Kartel 97 Bt, Diákmeló Miskolc, Dr Lan Kft., DSG, TiszaBérc Kft, Vanco Bt, Salépker EU 2000 Kft., Karcher Debrecen, Stron Bau Invest Kft., Adó-dó Plusz Kft., Phobextools, Carcolor, Lanexpert.hu, drlan.eu, mihidra.hu, Tóth-Szer Kft., Kiss Zsolt E.V., Interdairy Hungary Kft., Tatár és Társa Kft., Corpus Bútorgyártó Kft., Vollux Rent Kft., Liliomlakókert.hu, Vollux Managment Kft., CSV Logistik, SQ Trade, Neurofeedbackmiskolc.hu, Kelet-Metál Kft., Nyírség MÉH.
- Hajósi Miklós -
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 20. 07:49, szerda | Sport
Michelisz: a három bajnoki címemből ez a legértékesebb
Michelisz Norbert, a túraautó világsorozat idei bajnoka szerint a három eddigi elsősége közül a mostani a legértékesebb, mert úgy érte el, hogy az idény második felében nem az ő autója volt a leggyorsabb a mezőnyben.
2024. November 20. 07:46, szerda | Sport
Magyar-német - Rossi: megérdemelt ez a döntetlen
Marco Rossi szövetségi kapitány megérdemeltnek nevezte a magyar labdarúgó-válogatott által elért 1-1-es döntetlent a csoportelső németek ellen a Nemzetek Ligája utolsó fordulójában.
2024. November 20. 07:41, szerda | Sport
Magyar-német - Szoboszlai utolsó pillanatban lőtt büntetője egy pontot ért
A magyar labdarúgó-válogatott 1-1-s döntetlent játszott kedden a Puskás Arénában a német csapattal a Nemzetek Ligája élvonalának utolsó fordulójában.
2024. November 19. 07:44, kedd | Sport
Magyar-német - Rossi: az ellenfelünk Európa második legjobb válogatottja
Marco Rossi szövetségi kapitány szerint a magyar labdarúgó-válogatott keddi ellenfele, a német csapat Európa második legjobbja, ezért nem fog kísérletezni a Nemzetek Ligája utolsó fordulójában.